10 februari 2008

Schoonheid en hersenen: de nieuwe 'ecomodellen'

Dat schoonheidsiconen niet per se enkel luxepaardjes zijn, en milieu-activistes niet noodzakelijk vrouwen met wollen truien en haar op de benen hoeven te zijn, blijkt uit de nieuwe generatie 'ecomodellen'. Ook tot de grote merken dringt stilaan door dat het behoud van het milieu en een goede zorg voor het ecosysteem essentieel zijn voor het voortbestaan van de mensheid en de planeet.

Zo is er het model Elettra Wiedemann-Rosellini, het nieuwe gezicht van Lancôme. Zij zet het merk ertoe aan om een biologische lijn te ontwikkelen in de gezichtscrèmes, en ze steunt een centrum in Kenia ter bescherming van olifanten. Haar grote voorbeeld is Wangari Maathai, milieuactiviste en Nobelprijswinnaar.

Een ander voorbeeld is Daria Werbowy, die via Lancôme steun biedt aan het Centro Muniz, een kunstencentrum dat kinderen van de straat plukt om hen een opleiding te bieden.

Tenslotte is er nog Celine Cousteau (zie foto), kleindochter van de vermaarde diepzeeduiker Jacques Cousteau. Via de producten die La Prairie dankzij haar gezicht verkoopt, steunt ze de 'Ocean Futures Society', een stichting die mensen ertoe wil aanzetten verantwoordelijk te handelen en de wereldoceanen te beschermen.

Dat deze merken vooral winst geroken hebben uit een zekere 'ecohype', valt niet te betwijfelen. Maar het positieve eraan is dat milieuvriendelijke producten niet enkel meer een nichemarkt zijn. Ze dringen meer en meer door tot het grote publiek. Nu is het aan de milieuorganisaties en de groene partijen om ervoor te zorgen dat de bekommernis om het milieu geen hype is, maar een blijvende zorg.

Labels: , , ,