11 maart 2008

Geen N41 tussen Aalst en Dendermonde!



Het plan om de verbindingsweg (N41) tussen Aalst en Dendermonde door te trekken, is een oud plan dat nu weer opgerakeld wordt:

1. De Vlaamse overheid heeft de provincie gevraagd om een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) te maken om het aanleggen van de secundaire weg N41 tussen Aalst en Dendermonde mogelijk te maken. Hiermee is het engagement om deze weg te voltooien bevestigd. De bestendige deputatie besliste op 14 februari 2008 daarop in te gaan.
2. Provinciegouverneur André Denys wil dat de doortrekking van de N41 tot in Aalst prioritair tegen 2010 gerealiseerd moet worden. Zie ook deze link.
3. Veertig Dendermondse bedrijven steunen die eis. Ze willen de weg doortrekken in noordelijke richting tot aan de Expressweg en in het zuiden richting Aalst.

Groen! Aalst heeft zich altijd verzet tegen het doortrekken van de N41. Deze doortrekking zal de huidige N406 namelijk niet verlichten, maar gewoon meer verkeer aantrekken op beide wegen. In plaats van een nieuwe weg aan te leggen, wil Groen! de N406 veiliger maken en het vrachtverkeer op deze weg ontmoedigen.

Gijzegemnaren hebben overschot van gelijk als ze stellen dat de dorpskern van Gijzegem in feite onleefbaar is geworden door al het verkeer dat nu over de steenweg dendert. Deze steenweg is erg onveilig: de verkeersregels worden door veel chauffeurs gewoonweg aan hun laars gelapt en er is teveel (vracht)verkeer dat het wegdek kapot rijdt. Daarom pleiten sommige mensen voor een “omleiding” (de N41) als oplossing voor de Gijzegemse verkeersproblemen. Dit is volgens Groen! echter een heel slecht idee.

Veel mensen denken dat deze “omleiding” alleen maar neerkomt op het verleggen van de huidige steenweg. Maar dit is helemaal niet het geval! Deze zogenaamde omleiding in Gijzegem is geen omleiding, maar wel een bijkomende nieuwe weg. Deze nieuwe weg zal doorlopen tot in Lebbeke en zo de E17 en E40 met elkaar verbinden.

Het gevolg hiervan is duidelijk: nog meer (vracht)verkeer zal door Gijzegem razen. Deze nieuwe weg zal bovendien pal achter woonstraten en woonwijken (Ysbroek, Mimosa, Kruisstraat) liggen. De nu nog rustige woonstraten -inclusief rustige speelruimte voor kinderen- zullen met de nieuwe bijkomende weg om zeep worden geholpen.

Met de nieuwe weg zullen er ook gevaarlijke kruispunten bijkomen, en de Sint-Vincentiusschool (meer dan 1.000 leerlingen) zal gekneld raken tussen de oude en de nieuwe weg. Gijzegem wordt nu al in twee gesneden door de huidige steenweg; een weg erbij zal het dorp gewoonweg drieëndelen! Bovendien wordt ook het natuurgebied Denderbellebroek bedreigd. En er zijn al zoveel overstromingen in onze streek, een bijkomende weg zal dit nog verergeren!

Het is duidelijk: een doortrekking van de N41 in Gijzegem leidt alleen maar tot “verliezers”. De N406 zal het auto- en vrachtverkeer moeten blijven slikken, want alle overlast die er nu is zal niet verdwijnen met een bijkomende weg. Naast de huidige verliezers op de steenweg komen daar nog eens de verliezers van Ysbroek, Mimosa, en Kruisstraat bij.

De huidige situatie mag niet langer zo blijven. De Aalsterse Groenen vragen al jaren dat de onveilige situatie eindelijk wordt opgelost. Het is hoog tijd dat er geld komt om de bestaande steenweg volledig opnieuw in te richten. En dat op zo'n manier dat de leefkwaliteit van de buurtbewoners erop vooruit gaat en dat de scholieren op een veilige manier hun school kunnen bereiken.

De plannen voor een bijkomende gevaarlijke weg met veel auto- en vrachtverkeer worden best in de papiermand gegooid.

Labels: , , , , , ,