05 december 2007

Kinderen horen niet thuis in gesloten asielcentra!


Groen!-senator Freya Piryns besloot na de federale verkiezingen om niet te wachten op een regering om aan het werk te gaan. In de loop van de eerste maanden van haar mandaat bezocht ze de gesloten asielcentra van Merksplas, Steenokkerzeel (127 bis), Melsbroek, Brugge, en de INAD op de luchthaven. Ze deed dit in aanwezigheid van journalist Michael De Cock, die vandaag in Knack het relaas brengt van zijn ervaringen.

‘Ik besef dat ik hiermee de regels overtrad’ licht Piryns toe, ‘Maar ik vind dat wat er in de gesloten centra gebeurt geen staatsgeheim kan zijn. Het democratisch debat moet in alle openheid gevoerd worden.’

‘Verder wilde ik vooral zelf een beter zicht krijgen op de werkelijke situatie, om mij niet meer enkel op rapporten te moeten baseren. Ik ben door mijn bezoeken gesterkt in mijn overtuiging gesloten asielcentra niet geschikt zijn voor kinderen en gezinnen. Het opsluiten op zich en de omstandigheden waarin dit gebeurt zijn onmiskenbaar schadelijk voor kinderen. Het is bovendien onwettelijk want het druist in tegen het Kinderrechtenverdrag dat België mee ondertekende.’

Piryns trekt dan ook duidelijke politieke conclusies uit de bezoeken. Nog deze week dient ze, samen met ecolo-collega Carine Russo, in de senaat een wetsvoorstel in om een definitief einde te stellen aan de opsluiting van minderjarigen in asielcentra.

Labels: , , ,