12 mei 2009

Internationale dag van de verpleging


Op de internationale dag van de verpleging is het de bedoeling dat de verplegers in de bloemetjes worden gezet. En dat mag zeker gebeuren. Dankzij de inzet van de verpleegkundigen worden mensen goed opgevangen in ziekenhuizen, rusthuizen, aan huis door thuiszorg, in de gehandicaptensector, ...

Maar de mensen uit deze zware beroepssector verdienen meer dan bloemetjes. Er moet dringend werk gemaakt worden van een groter budget voor de zorgsector. Meer mensen aan de slag in deze sector maken het werk lichter. Vorige vrijdag betoogde Groen! alvast mee voor een groter budget voor de gehandicaptensector. Maar ook in de andere zorgsectoren zijn grotere budgetten noodzakelijk. Voor de thuiszorg van bejaarden en terminaal zieken, in de ziekenhuizen, ... Het komt erop aan mensen te vinden die deze jobs willen doen. Dat kan door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en een goed loon.

Labels: , , , ,

1 Reactie(s):

Anonymous troosters nadine schreef...

de eerste te doen zou misschien de mensen die in die sector werken niet meer "straffen"als ze maar deeltijds werken,niet voor te rusten maar voor alles te kunnen combineren met gezinsleven.
IK wil juist mijn voorbeeld geven voor meer begrip ...
Ik ben allenstaande mama van een gehandicapte kind en nog 2 andere zoon een die univ doet en de andere secondair,moderne onderwijs.ik wou nog werken maar ook mijn kind thuis opvoeden(hij is zwaar ziek geweest en ga niet meer naar school)Ik heb dus nachtdienst geprobeerd maar het was teveel.dus,deeltijds een plaats gevonden bij een gehandicate vrouw.Week end werk(dan kunnen mijn andere kinderen zorgen voor mijn zoon)maar zeven jaar miserie,papieren administratieve tracasserie.Tot de dag dat ik ziek viel...daar heb ik horen zeggen dat ik had zelfs geen bestaanminimum rechten en dat ik moest naar ocmw stappen ezv ezv..
probeer maar met 600 euros te leven,zonder niets te krijgen van een man die geplaatst en korsakov heeft,met 3 kinderen waarvan twee studeren en een gehandicapte is!!!
ik heb moeten vechten,depressief worden,wenen,overal gaan en nu een paar maanden later ben ik veel beter...950 euros inkomsten door mutualiteit en 325 euros pension alimentaire toegekend maar nog niet gekregen.Ik verkoop mijn huis voor buiten mijn miserie te komen,ik ben kwaad als ik moet denken hoe ik moet overleven en als ik moet mijn leven terug doen zeg ik eerlijk dat ik zou geen verpleegster niet meer willen zijn...ik ben 55,mijn rug is kapot,mijn leven is niet meer waarde en als de adviseur van mutualiteit mij ziet,hij vindt dat ik geen problemen heb.en de ergste is dat de vrouw voor wie ik werkte de week end,verlamd,heeft zo moeilijk ook voor iemand te vinden die wil mijn plaats nemen.wie zou dat nog willen doen,voor ongeveer 11 euros per uur,de week end en nog in de problemen zijn voor alles te kunnen samen houden?
die beroep is dringend aan verandering toe,waardering,beter uren,meer mogelijkheden voor opvang buiten familie(ik heb er geen)en meer bescherming voor de gezondheid van mensen die in die sector werken.het is een heel zwaar werk,physich en en psychish,het is niet genoeg aandacht aan besteden.

8:38 p.m.

 

Een reactie posten

<< Terug