22 november 2006

Groen! over Volkswagen Vorst

Naar aanleiding van de dramatische herstructureringen bij Volkswagen Vorst lanceerde Groen! volgend persbericht:

Groen! roept op tot internationale solidariteit en ecologische innovatie voor maximale werkgelegenheid


In de Volkswagenfabriek in Vorst verdwijnen 3.500 tot 4.000 banen omdat de Golf, het belangrijkste product dat in Vorst geassembleerd wordt, voortaan zal geproduceerd worden in de Duitse fabrieken in Mosel en Wolfsburg. Groen! betreurt de beslissing tot herstructurering in de Volkswagengroep en voelt sterk mee met de duizenden getroffen Volkswagenarbeiders en hun gezinnen. Groen! vraagt dat de Vlaamse en federale regeringen maximaal zorgen voor voldoende begeleiding van de werknemers. We denken daarbij onder meer aan outplacement en herscholingsmogelijkheden.


Voor Groen! is nogmaals aangetoond dat de huidige harde neoliberale globalisering enkel gericht is op het maximaliseren van de winsten, ook als dit gepaard gaat met een sociaal kerkhof.


Groen! doet daarom een appel aan alle vakbonden, zowel in België als op internationaal vlak, om de essentiële solidariteit tussen werknemers op internationaal niveau te versterken. Zo kan men de huidige neerwaartse spiraal waar werknemers nu de dupe van zijn, ombuigen. Want vandaag zitten werknemers van verschillende landen verstrikt in een spel van opbod van afbraak van sociale verworvenheden: langer werken zonder loonsverhoging, versoepeling van arbeidsvoorwaarden, versterking van nachtarbeid en ploegenarbeid,... Groen! verwijst hiervoor naar de mogelijkheid om op Europees niveau CAO's af te spreken (art. 137 en 139 van het EG-Verdrag). We vragen aan de vakbonden om op basis van het EG-verdrag te zorgen voor een sterkere solidariteit tussen werknemers over landsgrenzen heen, om zo op te boksen tegen de macht van multinationale ondernemingen.


Daarnaast stelt Groen! al langer vast dat de klassieke auto-industrie wereldwijd te kampen heeft met overproductie. De regeringen van ons land moeten zich dan ook dringend bezinnen over de toekomst van de klassieke auto-industrie in ons land en in Europa, of er staan op middellange termijn duizenden jobs op de tocht. Hiervoor is een duidelijke keuze nodig voor ecologische innovatie. Zo kan men ook beter inspelen op mondiale uitdagingen zoals de klimaatverandering. Dit betekent onder meer stimuleren van alternatieve brandstoffen. Niet toevallig werd in Brazilië 3 jaar geleden door Volkswagen Brazilië als eerste de flex-fuel auto (een wagen die op bijna op elk mengsel van benzine en ethanol kan rijden) geïntroduceerd. Dit kon enkel dankzij een duidelijke keuze van de Braziliaanse overheid 30 jaar geleden om ethanol als brandstof voor wagens te stimuleren. De combinatie van nieuwe technologie en fikse belastingsvoordelen maakt dat Volkswagen Brazilië enkel nog flex-fuel auto's produceert, en deze technologie zelfs wil uitvoeren naar andere landen. Brazilië vermindert zo de olie-afhankelijkheid, maakt het wagenpark schoner en zorgt voor heel wat werkgelegenheid in eigen land.


Op langere termijn heeft de klassieke brandstofmotor geen toekomst. Daarom pleit Groen! ervoor dat de regeringen onderzoek en ontwikkeling naar innovatieve ecologische alternatieven sterker ondersteunt. Door te kiezen voor technologieën met toekomst, wordt werkgelegenheid verzekerd.

1 Reactie(s):

Blogger Kerim Helaut schreef...

Internationale solidariteit is inderdaad nodig tussen alle arbeiders en hun vakbonden/delegees! Het voorbeeld van VW Vorst laat duidelijk zien hoe patronaat met alle macht verdeeldheid probeert te creëren onder de Belgische en Duitse arbeiders (en dat lukt hen voor een groot deel nog ook...).
Maar het blijft balaceren op een slappe koord. Enerzijds is er de juiste analyse van de neoliberale globalisering die leidt tot desastreuze gevolgen voor miljoenen arbeiders en hun gezinnen terwijl de grote multinationals buiten schot blijven: anderzijds moet men er zich voor hoeden om niet in de (ecologische) val trappen door het naar voor schuiven van bv. Brazilië als (innovatief-ecologisch) rolmodel. Gezien de erbarmelijke werkomstandigheden en dito werkstatuten en/of bescherming lijkt me dit toch een bij de haren getrokken voorbeeld. Zelfs al is de productie in Brazilië gericht op een lange-termijn gunstig ecologisch effect dan kan men moeilijk ontkennen dat dit omgekeerd evenredig staat met de sociaal-economische werkomstandigheden van het gewone werkvolk!
Neen, we zullen partij moeten kiezen: OF de arbeiders OF het kapitalisme. EN/EN zit er - tot spijt van wie het benijdt - niet in...

6:18 p.m.

 

Een reactie posten

<< Terug