16 november 2006

weinig blogactiviteit door computerproblemen!

Door computerproblemen heb ik sinds de verkiezingen mijn blog niet meer kunnen aanpassen. Ik had nochtans een tekst geschreven met mijn bedenkingen over de verkiezingen. De bedoeling was hem binnen de week na de verkiezingen te posten, maar omdat dat toen niet lukte post ik hem nu, ook al is dat meer dan een maand na datum.

Op zondag 8 oktober waren het gemeente- en provincieraadsverkiezingen. Dit was een spannend moment voor de vele kandidaten die met deze verkiezingen opkomen. Dit geldt ook voor de Groen! - kandidaten. Na de slechte verkiezingsresultaten van Groen! in 2003, waarbij Groen! de kiesdrempel niet haalde en dus niet meer in het federaal parlement vertegenwoordigd is, slaagde Groen! er toch in om zich in 2004 te handhaven: met de Vlaamse en Europese verkiezingen behaalde Groen! 7,6 en 8,5 percent. Dit was ruim voldoende om de kiesdrempel te halen. Kwatongen beweerden echter dat het goede resultaat van 2004 het gevolg was van een 'shock' en slechts een eenmalig feit zou zijn.

De vergelijking van Knack tussen de provincieraadsverkiezingen van 2006 en de parlementsverkiezing van 2004 toont echter aan dat het goede resultaat van 2004 zo goed als bevestigd wordt. Groen! gaat er wel met 0,2 percent op achteruit, maar deze lichte teruggang is absoluut niet dramatisch. Met 7,4 percent halen we nog steeds de kiesdrempel. Maar natuurlijk wil Groen! het bij de federale verkiezingen nog beter doen. Groen! zal dan ook ten volle campagne voeren om zijn programma bij de kiezer bekend te maken, zodat de groene kiezers overtuigd kunnen stemmen voor de groene visie op het beleid.

In Aalst deed Groen! het jammergenoeg minder goed. Met 4,7 percent (2000: 6,61%) behaalt Groen! slechts 1 zetel. Dit betekent dat de linkse oppositie in Aalst slechts uit één persoon bestaat. Wat betreft de provincieraadsverkiezingen behaalde Groen! in het district Aalst (met Lede en Erpe-Mere) 6,7 percent (2000: 7,7 %). Dit is niet genoeg voor een zetel. Aangezien Groen! de enige partij was die tegen de aanleg van de N41 is (expresweg door o.a. Gijzegem, Schellebelle en Lebbeke) dreigt Gijzegem dus absoluut onleefbaar te worden door een lawaaierige expresweg die het dorp in 3 zal splitsen. Gelukkig heeft Groen! in Gent genoeg stemmen behaald om 3 groenen naar de provincieraad te sturen. Als Gijzegemnaar zal ik hen op het hart drukken er alles aan te doen om de N41 tegen te houden.

Verder wil ik nog iedereen bedanken die zich geëngageerd heeft voor Groen!: iedereen die op de Groen!-lijst stond, mee actie gevoerd heeft, folders of DVD's gaan bussen is, gaan canvassen is, ons foto's heeft bezorgd, mond-aan-mond-reclame heeft gevoerd, ... en ook gewoon diegenen die ons een hart onder de riem hebben gestoken door ons veel succes te wensen. Natuurlijk wil ik ook al diegenen bedanken die voor Groen! gestemd hebben. In de gemeenteraad hebben we alvast 1 zetel, dus een stem voor Groen! is daar absoluut geen verloren stem. Voor de provincieraad werd geen zetel behaald, maar ook hier was een stem voor Groen! geen verloren stem: de 5561 mensen die voor Groen! stemden zeggen hiermee dat ze nog steeds willen dat de Groenen ervoor gaan. De 1102 mensen die het bolletje bij mijn naam rood kleurden zijn bovendien voor mij een extra motivatie om me te blijven inzetten voor het groene gedachtegoed!

2 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Eindelijk een beetje activiteit op uw blog spot....

12:29 p.m.

 
Blogger Sta Op - Debout schreef...

Beste Joke,

Ik hoop dat het snel weer in orde komt met je Blog.
Bedankt ook voor je aanwezigheid op 28 oktober aan de ULB (dag van een Andere Politiek).
Mijn eigen werkgroep aldaar was goed gevuld, maar ik heb gehoord dat die van Ecologie het ook uitstekend gedaan heeft met maar liefst 60 bezoekers. Het toont aan dat de mensen die geïnteresseerd zijn in CAP zowel Armoede (ook ik had 40 mensen bij elkaar gekregen) als Ecologie op het programma willen.
Ik ben eens benieuwd hoe het nu verder zal evolueren.

Natuurlijk wens ik je veel succes toe met de federale verkiezingen !!!

Groe(n)tjes,

Stefan Roumen.
Comité voor een Andere Politiek.

7:13 p.m.

 

Een reactie posten

<< Terug