05 september 2006

Groen! eist respect en aandacht voor ouderen

De bevolking in Aalst wordt steeds ouder, intussen is één inwoner op 4 ouder dan 65. Maar de stad past zich niet aan aan de vergrijzende bevolking. Vele voetpaden zijn te smal, te gevaarlijk of bestaan zelfs niet. Veel bushaltes hebben geen afdak of zitbankje voor wachtende senioren, sommige opstapplaatsen hebben een groot niveauverschil en zijn daardoor ronduit gevaarlijk voor mensen die door de leeftijd minder goed te been zijn.

Voor de ouderen die niet langer thuis kunnen wonen is de enige mogelijkheid nu een rust- en verzorgingstehuis. Maar vele senioren willen niet meteen naar een rusthuis. En zelfs als ze naar een rusthuis willen, moeten ze zich inschrijven op verschillende wachtlijsten willen ze een plekje vinden.

Groen! wil daarom opnieuw warme maaltijden in plaats van de huidige "koude lijn" waarbij senioren hun maaltijd voor twee dagen moeten opwarmen in een microgolfoven. Bovendien pleit Groen! voor een centrale inschrijvingslijst voor rusthuizen en andere opvanginitiatieven. Maar rusthuizen zijn niet de enige oplossing voor senioren die nog voor een groot deel zelfstandig kunnen wonen maar hier en daar wat hulp nodig hebben. Als de kinderen het huis uit zijn, blijven de ouders achter in een te groot en kil huis. Tegelijkertijd zijn jonge gezinnen vaak wanhopig op zoek naar een betaalbare woning waar hun kinderen genoeg ruimte hebben. Kangoeroewonen is hier de oplossing: senioren en jonge gezinnen wonen samen onder één dak maar hebben aparte leefruimtes, vaak zelfs een aparte toegang tot de woning. Het jonge gezin helpt de senior met bijvoorbeeld de boodschappen, de senior kan op de kinderen letten wanneer de ouders bijvoorbeeld boodschappen gaan doen. Kangoeroewonen mogelijk maken is een taak voor het OCMW.

Groen! wil de publieke ruimte beter aangepast maken aan de senioren. Er moeten meer rustbanken en brede en obstakelvrije voetpaden komen. De publieke gebouwen moeten toegankelijk zijn voor iedereen (dus geen lastige trappen, goed verlicht). Het openbaar vervoer moet eveneens op maat van senioren en mensen met een handicap ingericht worden, door bijvoorbeeld verlaagde bussen en goed onderhouden wachthuisjes.